tirsdag den 27. januar 2015

Kan undervisningen i multimodale tekster være med til at skabe en dannelsesproces ved eleverne?

Multimodal tekst! hvad er dette? og ville folkeskoleelever vide hvad denne genre gemmer og rummer under sig? Jeg tror det ikke! Men faktum er, at langt største delen af elever i dag gør brug af multimodale tekster selvom de ikke er klar over det. Den multimodale genre er ret kompleks da den kan være så meget, specielt i folkeskolen anno 2015 hvor stort set alt bliver lavet over nettet på en computer. Det kunne være, tekster, lydbøger, film, reklamer, spil eller en blog. Jeg tror selv på, at multimodale tekster kan skabe dannelse ved elever. Men! hvad er dannelse? og hvordan ser vi dette? Er det social dannelse, faglig dannelse, demokratisk dannelse, eller hvad tænker jeg som dansklærer er den vigtigste del af en dannelses-rejse for mine elever i folkeskolen?
Tager jeg udgangspunkt i spørgsmålet, er alt undervisning, hvis ellers læreren magter at fange eleverne, dannende. Jeg tror personligt, at der kan være et stort socialt udbytte, at hente i multimodale tekster. f.eks. hvis vi nu tager facebook som et eksempel. Facebook rummer megen multimodalitet og her engagere eleverne sig socialt. De skriver, læser, ser film og her er facebook en kæmpe vidensbase, men samtidig også en mulighed for at få gang i sociale arrangementer via grupper osv.
En multimodal tekst i sig selv, kan være mere dannende for nogen elever og mindre for andre, lad os tage udgangspunkt i en film. Det som gør det spændene er at der er mange muligheder. Lyd, film, tekst, fantasi/kreativitet, ledelse, fagligt arbejde osv. Men det afhænger helt af eleven og hvad denne finder sjovt at arbejde med, og selvfølgeligt hvordan læreren severe den.
En konklusion på spørgsmålet udfra min personlige holdning ville være, at det afhænger af om læreren kan inkludere eleverne og fastholde dem i undervisning af multimodale tekster. En dygtig lærer vil kunne skabe en dannelsesproces ved alt læring, og det er i mit perspektiv ikke mere eller mindre bare fordi det er en nyt fancy ord der hedder Multimodale tekster.  

Hvad tænker i???? :-)

6 kommentarer:

  1. Læringen om multimodale tekster syntes jeg er vigtigst, fordi at eleverne oplever så mange af dem i deres hverdag. Det vil så være lærerens job, at klæde eleverne på til at kunne færdes imellem de forskellige indtryk som de forskellige multimodale tekster giver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Vi er slet ikke uenige Morten Thomsen. Præcis her at læreren skal klæde eleverne ordenligt på :)

      Slet
  2. Morten har en pointe. Eleverne støder hele tiden på multimodale tekster og skal lære færdes mellem de forskellige indtryk de får. At skulle lære at færdes indebærer, at vi som kommende lærere, også ærer dem, at forholde sig kritisk til det, de bliver præsenteret for. Så der er vel en form for dannelse i, at lære eleverne at gå fra at være erfarne og effektive mediebrugere til også at være kritiske mediebrugere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Spændende pointe med at tænke dannelse i enhver undervisningsforløb! Men skal vores mål virkelig være at danne eleverne til kritiske medborgere? - så ender vi jo med at have en bunke medborgere, der er gode til at pege med fingre, men ikke aner, hvad de skal stille op for at forbedre tingene. Jeg vil derfor mene, at vii skal danne eleverne til at være nysgerrige, analytiske, faglig-kompetente produktivt-konstruktionistiske. Mon ikke at det, at de opnår kritisk kompetence, vil blive et naturligt biprodukt af alt det andet?

      Slet
    2. Jeg er tildels enig med dig Linda. MEN! jeg synes vi skal passe på med at fokusere for meget på kritik. Eleverne har i forvejen en god sans for at færdes i den multimodale verden, da det er det de er vokset op med. Så tror ikke det er så vigtigt at lære eleverne at være kritiske mediebrugere, men måske bare som Alen påpeger danne dem fagligt, og herved vil den kritik de ikke har følge med :-)

      Slet