torsdag den 5. februar 2015

Hvilke multimodale tekster/genrer er centrale at undervise i i udskolingen i 2015 – og hvorfor?

Jeg tænker at det er vigtigt som lærer at man kan finde noget aktuelt, relevant, komplekst, fagligt og dannende at undervise i, for at gøre det appetitligt overfor eleverne. En ting som jeg selv har undervist i/ hjulpet til med, er filmproduktion i en 10 klasse, med et givent fagligt tema. At konstruere, instruere og skabe en film er meget komplekst, og noget eleverne synes er spændene og sjovt. Der er mange ting der skal tages højde for ved en filmproduktion. Manus, roller, filmiskevirkemidler, design, lyd osv. hvilket giver mange forskellige typer individer/elever mulighed for at byde ind med netop hvad de synes er fedt eller nemt for dem. Det kan udgives over nettet og evalueres via andre elev-teams. Film har mange muligheder og er derfor en spændene multimodal genre at bruge i undervisningen. 
Billede/reklame analyse kan også være en mulighed for et godt undervisningsforløb. Analyse er en stor faglig kompetence der kan og bør komme ud af dette forløb. Det er igen en genrer hvor eleverne kan bruge nettet og finde ting at analysere og diskutere. Hvilket vil gøre det overskueligt for eleverne ifht. at skulle forholde sig til noget gammelt papir læreren kommer med. Desto mere multimodalt undervisningen kan gøres, desto mere relevant og aktuelt bliver det for eleverne, da det netop er denne verden de begår sig mest i, i dagens Danmark. 

Hvad tænker i???

Ingen kommentarer:

Send en kommentar