fredag den 24. april 2015

Relationsdannelse bør være centrum i en ny skolereform.


I dagens folkeskole er vi som lærere meget styret af mål. En folkeskolelærer skal hele tiden have mål for øje, så som målstyret læring, fællesmål, undervisningsmål, kompetencemål eller en karakter, som i sig selv er et STORT mål specielt for eleverne. Alle disse mål kan ligestilles med krav, forventninger, pres, stress og tid. Samfundet bevæger sig i dag i en retning hvor kun karakterer, gymnasiet og universitetet er godt nok. En undersøgelse viste fornylig at næsten 50% af piger i udskolingen sov dårligt pga. et pres om at skulle få den bedst mulige karakter. Jeg synes personligt det er en træls udvikling af vores folkeskole og samfund i helhed. Jeg ser en masse gode muligheder i målstyret læring, specielt hvis man tager udgangspunkt i relationsdannelse. I min verden burde man bygge undervisning og hele skolesystemet op, på et fundament af relationer til eleverne. Et tænkt eksempel kunne være at droppe eksamen, og giver årskarakterer på eksamensbeviserne til eleverne istedet. For at et sådan system ville kunne fungere, kræver det enormt meget af underviserne som skal kunne vurdere eleverne, i de enkelte fag og timer, og det er netop her at relationerne spiller en vigtig rolle. Det er altså påkrævet af læreren, at han/hun skal kunne skabe gode relationer til eleverne, for at kunne vurdere dem rent fagligt. Et redskab til at rammesætte en god relationsdannelse kunne være stilladsering, som via et pædagogiks relationsarbejde kan give indblik i den enkelte elev, som herved giver/skaber evidens for en god undervisningsdifferentiering. Alt dette kræver selvfølgelig nogle målsætninger og skarpe rammer, for hvordan en sådan folkeskole kunne fungere. Man skal som lærer huske, at intet er givet på forhånd, og alting kan trækkes i en retning bare man har de rette redskaber og ideer.  

1 kommentar:

  1. Vi er fuldstændig enige om, at relationsdannelse er et uhyre vigtigt element, for både lærere og elever. Ligesom dig, mener jeg også, at også vi som samfund - og endda i stærkt stigende grad - bevæger os derhen, hvor det næsten kun er karakterer - og de absolut højeste - som gælder og er gode nok. Når det så er sagt, så husker jeg faktisk tydeligt, at karakterræset også var en del af min skoletid og ungdom, men stadig er det - som voksen. Jeg må uden den store refleksion blot konstatere, at fænomenet karakterræs, har været tilstede i mange mange år.

    Vedr. relationer. Mennesker er forskellige og heldigvis for det. Nogle er introverte, andre ekstroverte. Vi kan ikke lave mennesker om, heller ikke dem, som ikke kan skabe relationer til andre. Men, jo. Vi kan give dem redskaber til at arbejde med, hvordan de bliver bedre til det at skabe relationer og hjælpe dem. True North er et fantastisk eksempel på, hvordan det kan lade sig gøre. Men det gælder kun, hvis men vel at mærke selv vil og er interesseret i at komme videre. Vi ved jo godt, at det langt fra er alle lærere, som er i stand til at skabe relationer blandt eleverne. Både du og jeg har helt sikkert egne erfaringer, som er et bevis på dette, - desværre ...

    Så spørgsmålet er, Rasmus. I din verden, hvad skal vi gøre ved de lærere/lærerstuderende, som ikke kan skabe gode nok relationer til deres elever, men som fagligt er særdeles velkvalificerede? Skal de allerede testes pædagogisk egnede, inden de bliver lukket ind på lærerseminariet? Hvem skal vurdere det og hvordan?

    Og karaktererne? Jeg ved godt, at dit eksempel er tænkt Men forestil dig alligevel, at lærertyper som lektor Blomme (både unge og ældre), "kun" giver eleverne årskarakterer? Der har vi altså brug for en ekstern vurdering, ligesom vi kender det i dag. Den eksamensform vi har i dag, er muligvis forældet i forhold til den tid vi lever i. Selvom jeg personligt heller ikke altid "elsker" eksamener, så mener jeg dog ikke, at de skal afskaffes.

    Det er rigtigt, at har vi redskaberne og ideerne, kan vi må rigtig langt. Men derudover kræver det vilje og hårdt arbejde

    Jeg tror vi trænger til en større "revolution", når vi taler om og tænker ny folkeskole :))

    Fra Linda :-)

    SvarSlet